1 februari 2014

Piratkläder

O'hoj!
Då var det dags för piratkalas.
Att göra piratkläder var mer annorlunda än att göra riddarkläderna, det fanns inte så mycket uppslag att få tag på när man googlade så det var bara att gå efter Jack Sparrow som grund.



Tröjan gjorde jag med puffärmar och axlarna förskjutna så den gick ned något över överarmen.
Satte ett tunt resår vid handleden och lät lite tyg gå ned över handen. Lite extra långa ärmar blev ett härligt fluff nedtill.
Jag skippade att göra en stor krage utan gjorde en hals med öljetter och snörning i stället.
Tyget är en härligt luftigt fodertyg så man inte blir svett när man gräver efter skatter.


Västen är gjord av brun bomullsväv, den fick ett par dekorsömmar fram som även följs åt baktill i nacken, men för att det skall få ett litet mer slitet utseende så skarvade tyget där jag gjorde dekorsömmen så det sticker ut lite trådar som en förslitning, ser jättetufft ut i verkligheten.
Knapparna på västen är bara dekor, jag gjorde den inte knäppbar.





Sedan sydde jag ett enkelt huvudband och skärp.
Byxor gjorde jag inte för det passade bra med svarta velourbyxor sonen redan hade.
Men lite tillbehör och smink blev han sedan en riktig pirat.





Det blev dock inte mycket till kalas idag då vi tog helt fel på dag, trodde det var idag men är i morgon. Men nu har han fått en generalrepetition för morgondagen i varje fall :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar