16 december 2013

Julklänning med saga

Detta härliga tyg med Hans & Greta är jag mycket förtjust i. Färgerna är härliga, mönstret är fint och kvalitén är mjuk och go.
Det svåra var nog mer vad jag skulle sy av det, jag hade så många idéer och inte kan man sy alla.
En fin liten body som dottern kunde ha på jul hade jag tänkt mig från början, men efter att ha lagt upp tyget på bordet för att klippa i det ångrade jag mig och gjorde en liten klänning i stället.



Något som jag hade lite svårt att bestämma mig för var hur klänningen skulle knäppas, axelknäppning funkar inte när det var en raglanärm, och knäppning i ärmen ville jag inte riktigt ha.
Efter en hel del funderande och konsultation med min man fick det bli en enkel farfarsknäppning.
Jag har inte gjort en sådan förut så det var lite extra spännande.
Efter en snabbt googlande hittade jag lite information om hur man kunde sy och det var bara att sätta igång.



Resultatet blev ganska bra, jag är inte helt nöjd, men det är ändå bra för att vara första gången jag gjorde en sådan knäppning.
 Sedan avslutade jag klänningen med en fick dekormöm i rött både vid nederdelen och ärmsluten.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar