21 maj 2013

Babynest

Då har man kommit hem och landat med dottern som idag fyller 2 veckor.

Det har kliat lite i fingrarna att sy men jag har helt enkelt varit för dålig för att kunna orka att ta tag i det, men nu har jag äntligen kommit igång.

Det jag gjort nu är en babynest till min lilla tös.
Hon är så otroligt liten i spjälsängen och det är synd att hon bara skall ligga i vagnen och sova eller att man bullar upp täcken i spjälsängen.
Då tyckte jag att ett litet nest skulle passa fint.
Det blev klart igår och det är redan invigt och in kräkts så jag tror det har gått hem hos henne.

När jag gjorde nestet tänkte jag mycket på hur det skulle kunna gå att tvätta det smidigt.
Så jag gjorde helt enkelt så att inte bara madrassen i botten var uttagbar utan även vadden runt om.
På detta sätt kan man plocka ut allt och bara tvätta tyget, man kan även stoppa in innerkuddarna och madrassen i annat tyg och på så sätt få olika babynest i andra tyger på ett enkelt sätt. Smidigt.


Tyget hittade jag i mina gömmor, köpte det för många år sedan för att bli en gardinkappa men hade sedan glömt av det, tills nu.

Det jag skall ändra på nästa gång är att ha lite mindre fyllning runt om, i övrigt är jag riktigt nöjd.

Det finns snöre i kanalen på nestet för att göra den mindre eller större, jag har bara stoppat in snörena på sidan därför syns dem inte på bilden.