31 mars 2013

Bläckfisk, doppresent

För ungefär en vecka sedan fick jag en idé om en doppresent. Jag hade först tänkt göra en sångkub men tyckte att den lilla bebisen nog skulle ha större utbyte av ett kramdjur.
Filt, mössa och vantar hade lilla gossen redan fått så jag ville göra något alldeles speciellt.
Efter långt letande och rådfrågning av min man föll valet på en bläckfisk

Jag visste att barnets mor tyckte mycket om lime och svart så jag valde att gå på den linjen men slängde även in lite turkost för att bryta av.
För att sedan göra bläckfisken ännu mer intressant än som bara ett kramdjur, satte jag pillelappar på tentaklerna.

När den sedan var klar kläcktes tanken att man kan hänga saker i lapparna på tentaklerna och hänga upp bläckfisken som en mobil.

Med andra ord, kramdjur, snuttedjur och mobil i ett.










Den är sydd i trikå med elastisk raksöm på vanliga hushållsmaskinen. Ögon, kinder och näsa är fastsydda men den skulle nog vara finare med riktiga barnsäkra knappögon.
Jag blev mycket nöjd med det lilla djuret, har dock några små saker jag hade tänkt att förändra till nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar